Logo som leder til forsiden

Utdanning for kontorfaglig ansatte i kommunale helse- og sosialfaglige tjenester for barn unge og deres familie, 1. studieår

Utdanningen legger vekt på å bygge bred kompetanse, øke faglig bevissthet og styrke kontorfaglig ansatte som nøkkelpersonell med hensyn til kvalitet i tjenestene.

Nøkkelopplysninger

  • Kursavgift:

    7600,- per semester

  • Neste oppstart:

    23. september 2024

  • Søknadsfrist:

    1. mai 2024

  • Varighet:

    10 måneder (deltid)

Mål

Utdanningen omfatter et vidt felt av aktuelle temaer og problemstillinger kontoransatte står overfor i sin daglige arbeidssituasjon. Målsettingen er tredelt; gi deltakerne økte kunnskaper om tjenestenes tenkning og arbeidsmåte, både egen tjeneste og på tvers av tjenester, økt bevissthet om eget fag og styrkede kontorfaglige ferdigheter.

Kontorfaglig ansatte utgjør en viktig funksjon i de ulike tjenestene. Programmet legger vekt på å styrke og tydeliggjøre den kontoransattes faglige og sentrale rolle i tjenestene. Det blir også lagt vekt på den kontoransattes rolle i samhandling på tvers av tjenester. Programmet gir faglig påfyll, engasjement og et faglig nettverk for deltakerne.

Målgruppe

Målgruppen er kontorfaglig ansatte i kommunale helse- og sosialfaglige tjenester for barn, unge og deres familier (barnevern, PPT og helsestasjon): sekretærer, konsulenter og kontorledere eller ansatte i tilsvarende stillinger. Utdanningen retter seg også mot kontorfaglig ansatte i tilsvarende tjenester, som f.eks. statlig barnevern, familievern og private barnevernsinstitusjoner.

Kursinnhold

I første studieår legges det stor vekt på teoretisk og praktisk forståelse av blant annet:

  • Velferdsstaten, kommunale (og noen statlige) tjenester for barn og unge: Historikk, organisering, helse-/sosialfaglig tenkning
  • De ulike faggruppenes rolle, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Kontoransattes rolle og funksjon i profesjonelle organisasjoner
  • Mellommenneskelig kommunikasjon. Mottak av/kontakt med barn og familier i ekspedisjon og på telefon. Intern kommunikasjon
  • Møte med mennesker med etnisk minoritetsbakgrunn
  • Relevant lovverk, forskrifter og veiledere
  • Registreringssystemer/fagsystemer, digitalisering og den kontorfagliges rolle i registreringsarbeidet. Arkiv og arkivforståelse
  • Etikk og etiske dilemmaer

Utdanningen ledes av medarbeidere med lang kontorfaglig erfaring, forankret i et bredt tverrfaglig miljø i RBUP Øst og Sør. Underviserne er forskere og klinikere med god kjennskap til tjenestene, noe som gjør at deltakerne både får solid faglig oppdatering og eksempler fra praksis som gjør utdanningen særlig relevant for arbeidshverdagen. En egen ressursgruppe med kontorfaglige ansatte sørger for at innholdet videreutvikles i tråd med tjenestenes og kontoransattes behov.

Omfang, varighet og nivå

Første studieår gjennomføres som deltidsutdanning over ett år, med fire samlinger, hver på tre dager. Det tilsvarer ca. 75 timer undervisning. Utdanningen er lagt opp som et toårig løp med andre studieår i 2025-26. Det søkes for ett år av gangen og det er mulig å kun ta første år. Utdanningen har opptak annet hvert år.

Samlingsdatoer:

1. samling: 23. - 25. september 2024
2. samling: 18. - 20. november 2024
3. samling: 17. - 19. mars 2025
4. samling: 19. - 21. mai 2025

Sted

Undervisningen holdes hos RBUP Øst og Sør, Gullhaugveien 1 – 3, 0484 Oslo

Pensum

Består av 800-900 sider.

Arbeids- og undervisningsformer

Hver samling vil bestå av fellesundervisning og arbeid i mindre grupper. Noe undervisning er delt etter tjeneste. Det legges vekt på aktiv deltakelse fra studentenes side. Undervisningen legger opp til refleksjon over egen praksis og erfaringsdeling. Deler av utdanningen skjer i form av selvstudier bestående av litteraturstudier og oppgaveskriving.

Vurderingsformer

Utdanningen vil bli vurdert som bestått/ikke bestått. Vurderingen vil bygge på 3 arbeidskrav (hjemmeoppgaver) underveis.

Krav til tilstedeværelse: 80 %. Fravær utover dette må avklares særskilt med studieledelsen.

Opptakskrav

Det stilles krav om generell studiekompetanse eller realkompetanse. Dersom du ikke har generell studiekompetanse fra videregående skole blir du vurdert etter realkompetanse.

Kontaktpersoner