Solveig Holen

Solveig Holen

Forsker/Seksjonsleder

solveig.holen@r-bup.no

930 17 776

Om meg

Prosjekter

Vitenskaplige artikler & bokkapitler

Bøker

Andre publikasjoner & presentasjoner

Solveig er seksjonsleder og forsker i Forskergruppe førstelinjetjenester og jobber for tiden blant annet med pilotprosjektet skolehelse.no.

Kompetanse

Solveig er lokal prosjektleder for studien Tidlig Intervensjon, Mestrende barn (TIM). TIM er en randomisert, kontrollert studie som har som formål å evaluere om barn som er mer engstelige og/eller triste enn andre har nytte av å delta i lavterskeltiltaket Mestrende barn. Hun har også vært med på å evaluere tiltak som myndighetene har initiert, som NyGIV (formål: å redusere frafall i videregående skole) samt Kunnskapsløftet og Karriereveiledning. I forbindelse med Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelser har hun kartlagt psykisk helsearbeid i skolene, både hvordan lærere og skoleledere arbeider og hvilke behov de ser. Solveig har kompetanse innen psykisk helse i skolen, forebyggende og helsefremmende arbeid i skolen, mestring, bortvalg (frafall) i videregående opplæring, evalueringsforskning og kvantitative metoder. Hun jobber i seksjonen Forskergruppe førstelinjetjenester og er særlig opptatt av sammenhengen mellom psykisk helse og læring, og hvordan lærere og helsepersonell i samarbeid kan bidra til at barn opplever både sosial og faglig mestring. Solveig har tidligere arbeidet i barneskolen.

Fagbakgrunn

Solveig er spesialpedagog og evaluerte i sitt doktorgradsarbeid det universelle skoletiltaket Zippys venner gjennom en randomisert kontrollert studie. Tiltaket ble gjennomført på 2. trinn i barneskolen, og viste seg å ha en positiv effekt på barns mestring, reduserte mobbing og bedret deres faglige fungering.

Vitenskaplige artikler & bokkapitler

Bøker

Andre publikasjoner & presentasjoner

Ja Nei

Så bra! Din tilbakemelding er registrert.

Send