Kurs
Her finner du våre kurs, kursrekker og andre arrangementer. I tillegg til påmeldingskurs tilbyr vi tilpassede kurs og opplæringer for tjenester for barn og unge. Vi tilbyr også utdanninger.
Filtrer etter emne
Fant 53 kurs
Tilvenning og foreldresamarbeid
Et kurs om den viktige første overgangen i barns liv
Digitalt,
Nettverkssamlinger IMKAT
Nettverket skal bidra til at forskningsbaserte tiltak basert på kognitiv atferdsterapi (som Mestrende barn, Mestringskatten og SMART) blir brukt i tjenester...
Oslo,
Ungdomsalder og psykoterapi
Kursrekke om forståelse av ungdom og implikasjoner for det terapeutiske arbeidet.
Oslo, (2 dager)
Sped- og småbarn utsatt for vold og omsorgssvikt
Hvordan påvirkes sped- og småbarn av traumatiserende familieforhold og av å eksponeres for stress eller rus i fosterlivet?
Oslo,
Funksjonsnedsettelser og psykisk helse i et minoritetsperspektiv
Hvordan vi kan tilby likeverdige tjenester til barn og familier med minoritetsbakgrunn.
Oslo, (2 dager)
Nettverkssamling for sped- og småbarnsteam i BUP
En dag for inspirasjon, diskusjon og refleksjon
Oslo,
Barn som utøver vold
Om barn og unge som utsetter andre for vold, mobbing og diskriminering.
Oslo, (2 dager)
Autismespekterforstyrrelser
Autismespekterforstyrrelser – utredning, tiltak og behandling i første- og annenlinje.
Oslo,
Kvalitetsarbeid i barnehager - CLASS Pre-K (3-6 år)
Systematisk kvalitetsarbeid basert på standardiserte observasjoner av samspillskvalitet med Classroom Assessment Scoring System (CLASS) Pre-K.
Oslo, (3 dager)
Når kroppen er gravid og sjelen syk
Hvordan kan vi ivareta kvinner på en optimal måte, om de har eller rammes av psykisk sykdom når de blir gravide?
Oslo,
ASEBA
To-dagers kurs om bruk av ASEBA (Achenbach Systems of Empirically Based Assessment) for aldersgruppen 6-18 år.
Oslo, (2 dager)
Psykiske lidelser hos barn
Hvilke lidelser har barn, hva vet vi om disse, hva bør du som arbeider i førstelinje gjøre, hva kan du forvente at BUP gjør og hva må tas tak i sammen?
Oslo, (2 dager)
Working Model of the Child Interview
WMCI som metode for oppfølging og veiledning av foreldre
Oslo, (3 dager)
Elever med nevroutviklingsforstyrrelser i skolen
Vi gjennomgår hvordan kartlegging kan gjennomføres, og viser nyttige tilretteleggingstiltak som er aktuelle for denne gruppen elever.
Oslo,
Emosjonsregulering hos ungdom
Innføring i temaet emosjonsregulering, gjennom oppdatert forskning, praktiske øvelser og søkelys på forebygging og behandling av psykiske problemer.
Oslo,
Nettverkssamlinger IMKAT
Nettverket skal bidra til at forskningsbaserte tiltak basert på kognitiv atferdsterapi (som Mestrende barn, Mestringskatten og SMART) blir brukt i tjenester...
Oslo,
Bekymringsfullt skolefravær
Hva kan skole og PP-tjenesten gjøre for å øke elevenes tilstedeværelse?
Oslo,
Crowell-prosedyren
Samspillsobservasjon av barn i alderen 1-5 år. En svært viktig del av et helhetlig utrednings- og oppfølgingsarbeid med barn og foreldre.
Oslo, (3 dager)
Lær å drive Mestrende barn-grupper
Mestrende barn er et lavterskeltiltak for triste og engstelige barn.
Oslo, (3 dager)
Mestringskatten for barn og ungdom
Mestringskatten for barn og ungdom (7-12 og 13-17 år) er et strukturert behandlingsprogram for barn og ungdom med angst.
Oslo, (2 dager)
Nevroutviklingsforstyrrelser i barnehagen - kartlegging og tilrettelegging
En introduksjon til hva nevroutviklingsforstyrrelser er, og hvordan vansker knyttet til dette kan vise seg i barnehagen.
Oslo,
Fagdager for kontorfaglig ansatte i barnevernet
Kontorfaglig ansattes rolle i å skape kvalitet i tjenesten
Oslo, (2 dager)
Kvalitetsarbeid i barnehager - CLASS Toddler (1-3 år)
Systematisk kvalitetsarbeid i barnehagen basert på standardiserte observasjoner av samspillskvalitet: Classroom Assessment Scoring System (CLASS) Toddler.
Oslo, (3 dager)
Foreldre i konflikt - Barnets stemme
Hvordan få barnas behov i sentrum når familien er preget av foreldrenes konflikter?
Oslo, (2 dager)
Samværspuslespillet
Hvordan analysere, vurdere og tilrettelegge for gode samvær etter omsorgsovertakelse for de minste barna? En klinisk og teoretisk tilnærming.
Oslo,
Nettverkssamlinger IMKAT
Nettverket skal bidra til at forskningsbaserte tiltak basert på kognitiv atferdsterapi (som Mestrende barn, Mestringskatten og SMART) blir brukt i tjenester...
Oslo,
DC:0-5 introduksjonskurs
Gjennomgang og innføring av DC:0-5 manualen
Oslo, (3 dager)
Et nevroperspektiv på Tourettes syndrom, tvangslidelse (OCD) og psykoselidelser
Dette kurset gir en oversikt over tre tilstandsbilder: ticslidelser, tvangslidelser og psykoselidelser.
Oslo,
Taushetsplikt i det tverrfaglige samarbeidet
Praktisk rettet gjennomgang av gjeldende lovverk, for økt kjennskap og større trygghet og smidighet i bruk.
Oslo,
Kulturkompetanse og sensitivitet
Kulturkompetanse og sensitivitet i lys av barneoppdragelse, foreldreskap og barnevernsarbeid
Oslo,
NBO-opplæring
NBO (Newborn Behavioral Observations) er en fleksibel metode for å observere spedbarn i alderen 0 til 3 måneder.
Oslo, (5 dager)
Leger 1.-5. semester
Oslo, (45 dager)
Edinburgh-metoden (EPDS) og støttesamtaler
Kartleggingsverktøyet Edinburgh Postnatal Depression Scale (EDPS) og tilbud om støttesamtaler i svangerskapsomsorgen og på helsestasjonen.
Oslo, (2 dager)
ADHD, konsentrasjonsvansker og uro
Konsentrasjonsvansker og uro – utredning, behandling og tiltak i første- og annenlinje.
Neste kursdato er ikke fastsatt
Ages & Stages Questionnaire (ASQ)
Ages & Stages Questionnaire (ASQ) er et kartleggingsverktøy som vurderer barnets utvikling.
Arrangeres etter avtale
Ages & Stages Questionnaire (ASQ:SE)
Ages & Stages Questionnaire (ASQ:SE) er et kartleggingsverktøy som vurderer barnets utvikling.
Arrangeres etter avtale
ASEBA
Todagers kurs om bruk av ASEBA (Achenbach Systems of Empirically Based Assessment) for aldersgruppen 6-18 år.
Arrangeres etter avtale
Barn med nevroutviklingsforstyrrelser i barnehagen - kartlegging og tilrettelegging
I dette kurset vil du få en introduksjon til hva nevroutviklingsforstyrrelser er, og hvordan vansker knyttet til dette, kan vise seg i barnehagen. Vi gjenno...
Arrangeres etter avtale
Barn på flukt fra krig
Hvordan kommunisere vanskelige følelser i dialog med barn, og hvordan kan vi gi små barn en anledning til å formidle hva de har erfart
Neste kursdato er ikke fastsatt
Crowell-prosedyren
Samspillsobservasjon av barn i alderen 1-5 år. En svært viktig del av et helhetlig utrednings- og oppfølgingsarbeid med barn og foreldre.
Arrangeres etter avtale
Edinburgh-metoden (EPDS) og støttesamtaler
Kartleggingsverktøyet Edinburgh Postnatal Depression Scale (EDPS) og tilbud om støttesamtaler i svangerskapsomsorgen og på helsestasjonen.
Arrangeres etter avtale
Gjennom barneøyne
Barn og unge som pårørende. Hvem er de, hva trenger de og hvordan kan vi snakke om det tabubelagte?
Arrangeres etter avtale
Hvordan bygge trygge og gode oppvekstvilkår for barn og unge
Vi vil sammen se på hva som kan bidrar til en trygg og god oppvekst for barn og unge.
Neste kursdato er ikke fastsatt
Implementeringskunnskap for ledere
Sentrale begreper fra studier av implementeringsprosesser, et rammeverk for å forstå og vurdere planlagte endringer i praksis.
Arrangeres etter avtale
Interkulturell kommunikasjon
Hvilke utfordringer møter vi i kommunikasjon med personer med fremmedspråklig bakgrunn i arbeid med asylsøkere og flyktninger?
Arrangeres etter avtale
Intersubjektiv salong
Et rom for dialog og inspirasjon i feltet psykoterapi med barn og unge.
Neste kursdato er ikke fastsatt
Kiddie-SADS
Innføring i utrednings- og diagnostiseringsverktøyet Kiddie-SADS.
Arrangeres etter avtale
Lær å ta opp Uro
Uro-metoden er et samtaleverktøy for å ta opp uro og bekymring for barn og unge med den det gjelder.
Arrangeres etter avtale
NBO opplæring
NBO (Newborn Behavioral Observations) er en fleksibel metode for å observere spedbarn i alderen 0 til 3 måneder.
Arrangeres etter avtale
Sov godt
Barn som strever med søvn er en av hovedgrunnene til at omsorgspersoner oppsøker hjelp i barnets første leveår.
Arrangeres etter avtale
Ungdommens mål i samtaler og terapi
HEVD (Hva er viktig for deg?) er et samtaleverktøy som kan brukes med ungdommer som søker hjelp i psykiske helsetjenester i førstelinjen.
Arrangeres etter avtale
Vold i nære relasjoner i et minoritetsperspektiv
Hvordan skal vi møte og hjelpe barn som er utsatt for vold i minoritetskontekst?
Arrangeres etter avtale
Working Model of the Child Interview
WMCI som metode for oppfølging og veiledning av foreldre
Arrangeres etter avtale
Meld deg på nyhetsbrevet fra RBUP
Vi bruker leverandøren Make til nyhetsbrevet vårt.
Rutiner for behandling av persondata hos Make