Du er her: Hjem

Studie: Alkohol og graviditet

Alkoholbruk i svangerskapet diskuteres stadig. En dansk studie viser at selv lavt forbruk tidlig i graviditeten øker risikoen for spontanabort.


Studien er publisert i International Journal of Epidemiology.
Den omfattet 92 719 deltakere og hentet inn livsstilsdata om svangerskapets tre første måneder; alkoholbruk, røyking, kaffedrikking og yrkesstatus var noe av det informantene ble spurt om.

55 prosent av deltakerne avsto fra alkoholbruk i svangerskapet, mens bare 2.2 prosent rapporterte om fire glass i uken eller mer.

Studien konkluderer med at selv lavt forbruk tidlig i svangerskapet øker faren for spontanabort vesentlig.

Du kan lese mer her.

Publisert av Liv Jørgensen. Sist oppdatert 3.2.2012
Foto: iStock
Foto: iStock